torsdag 27. mai 2010

Stillhet - den nye luksusen



I kveld har jeg sett på et kortprogram som gikk i reprise på nrk1. Tittel på programmet er ”Stillhet – den nye luksusen”. I ingressen står følgende: ”Vi har stillevogn på toget og stillerom på jobben. I fritiden søker vi stillheten i naturen. Stillheten har blitt en luksus som er vanskelig å finne.”

Da jeg leste omtalen, traff den blink hos meg, og jeg satte meg ned for å se programmet som tok 10 minutter. Nå vil jeg prøve å dele med deg noen stikkord om stillhet som jeg noterte meg under sendingen.

Stillhet er ikke fravær av lyd, men det er å være i samstemmighet med naturens egne lyder. Stillhet er en kvalitet som gir meg mulighet til å være alene med meg selv og som hever konsentrasjonsnivået mitt. Når en trenger stillhet, er det en kvalitet. Hvis ikke – derimot – er det en lidelse.

En person som mistet hørselen, fortalte at stillheten gjorde ham syk. Det ble en truende stillhet, for den var ikke selvvalgt. Han fikk fysiske smerter i kroppen. Etter at han kunne skru av og på stillheten ved hjelp av tekniske midler, fikk han et valg som han betegnet som en unik kvalitet for ham. Han kunne nemlig velge når han ville skru av og på lyden. Det kan ikke vi som er hørende.
Dette illustrerer at stillheten er god og et privilegium når man kan velge den selv.

Ærbødighet skaper stillhet. Dette finner man for eksempel i kirkerommet, der rammene som omgir en innbyr til ro. Her snakker man om den eksistensielle stillhet, den som man oppnår i bønn eller meditasjon. Det gjør godt i en bråkete verden. Men, den kan også være utfordrende, fordi i den sammenhengen møter man også sin egen ensomhet.

Stillhet er lyder som kjærtegner trommehinnene. Den gir rom for å komme nær seg selv.
Vi lever sannsynligvis i det mest støyende samfunn som noen gang har eksistert. For oss er derfor stillhet luksus, på samme måte som urørt natur. Dette fordi den er mindre tilgjengelig, vanskeligere å finne. Vi har knapphet på stillhet.

Min oppfordring er: La oss innimellom ta oss tid til stillhet.
Har du noen gang lyttet til stillheten?
Det er, sagt på godt norsk, balsam for sjelen.

God stillhet!

1 kommentar:

  1. Enig. Stillhet er luksus. Vi bør lære å finne tid til dette. vi bør være flinkere med dette. Jeg liker å sitte ute på sommerkveld og høre på lyder som kommer fra skog, have,fugler, sommerrevy fra vikjo...men rundt meg er stillheten.... Svetl.
    p.s. Hvem og hvems sin sang skal vinne i kveld...?
    Jeg vet ikke hvem skal jeg stemme på. forrrige gang stemte jeg på Kypros. I kveld .... har ikke bestemt meg....

    SvarSlett