torsdag 13. mai 2010

No livnar det i lundar

Jeg beundrer personer som evner å trylle med ord på en slik måte at de åpner våre øyne og alle sanser og gir følelsene fritt spillerom til å evne å se helheten i nyanser, fragmenter og farger.
Elias Blix er en slik ordkunstner. En av de vakreste dikt/salmer jeg vet er

No livnar det i lundar, No lauvast det i li
Den heile skapning stundar no fram mot sumars tid

Det er vel fagre stundar når våren kjem her nord
Og atter som et under nytt liv av daude gror

Her bruker kunstneren penselen og hele fargepaletten.  For en gave!
Jeg oppfordrer deg til å lese sakte, tygge på hvert ord og kjenne etter meningen i alt som ligger i hver setning. Dette er et maleri av ypperste klasse.

Jeg leser/synger det om og om igjen. Blir aldri mett av å gjenta.  For denne salmen setter meg i et lykkelig vårmodus. Den beskriver akkurat hva jeg kjenner på når naturen våkner til nytt liv.
Ikke bare fryder jeg meg over å se at vinterkarrig, svart jord, brungrønne bakker og grålige trær springer ut i et fargespill som kan ta pusten fra en. Men jeg kjenner inne i meg at også kroppen min våkner til et nytt liv. Det er som om hele meg fylles med ny energi, ny glede, ny varme og nye forventninger. Forunderlig! Deilig! Magisk!

Tenk, … dette skjer hvert år, igjen og igjen og igjen. Og nå er vi der på nytt. I 2010. Det er vakkert rundt oss nå. Ikke sant?

Jeg oppfordrer deg til å nyte livets runddans og livets under. Trekk inn pusten dypt, fyll lungene med frisk vårluft, kjenn etter hva det gjør med deg. Det fyller hodet med gode tanker, kroppen med velvære og hele deg med en takknemlighet.  Ikke sant?

De beste ønsker for deg og din vår!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar