søndag 9. mai 2010

Himmel og Hav

Foto:  Ingveig Reindal

Det er mye himmel over Jæren. Det er som et åpent rom med vidsyn i alle retninger.
Det er mye hav langs Jæren. Lange strender og klipper der bølgene slår eller rolig ruller inn. Hav møter land og fyr ble bygget langs kystlinjen for å vise vei for skipene som passerte forbi.  Idag trenges ikke denne tjenesten lenger.  Teknologien har overtatt.  Men fyrene er tatt vare på som kulturminnesmerker.  Disse kan vi besøke, sitte ned og hvile øynene på hav og land over en kopp kaffe og noe å bite i.


Foto:  Maria Reindal

Det kan være mye vind på Jæren. Den merkes godt, for det åpne landskapet har ikke rom for ly. Går vi langs strender eller stier når vinden uler, kjenner vi at vi er i elementene, at vi blir ett med den kraftfulle energien. Det er sterke krefter i sving på Jæren.

Det kan være mye sol på Jæren. Det kan være skyfullt over Jæren, spredte skyer, lett skydekke eller tunge, mørke skyer.
Det er et fargespill over Jæren, uansett værforhold og uansett årstid. Ønsker du å oppleve et landskap som fyller deg med undring og beundring, anbefaler jeg deg en tur langs Jæren. Det er en storslått opplevelse.

I dag har jeg hatt en storslått opplevelse. Vi har kjørt tur nedover Jæren, til Hå kommune, Brusand og Ogna. Ogna er overgangen fra flate Jæren til det mer kuperte terrenget rundt Eigersund, området inn i nytt landskap og nye opplevelser. Mellom knauser og knatt på Ogna bygges nå et nytt felt med fritidshus. Himmelrom er navnet på disse. Og husene bærer virkelig navnet med rette. Dette må være plassen for ”det gode liv” og rom for å senke skuldrene. Ett sted der man må kunne finne ro og kjenne at man er tilstede i sitt eget liv.

Foto:  Maria Reindal

Vi stoppet opp på veien og nøt en kopp kaffe og svele på Kvassheim fyr. Vinden var sterk. Inne ga den en ulende gjenlyd og jeg tenkte at, hvis jeg hadde vært musiker og komponist, ville jeg kunne funnet diverse musikktema her. Nå er jeg verken musiker eller komponist, men jeg kunne likevel nyte lyden som et musikalsk mesterverk.

Tenk å ha så mye himmel over seg. Jeg har fylt lungene i dag, klar for en ny uke og nye arbeidsoppgaver.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar